دکتر کلارا منظمی » بیماری های زنان » هرپس تناسلی (تبخال تناسلی) و درمان آن
تبخال تناسلی و درمان آن

هرپس تناسلی (تبخال تناسلی) و درمان آن

هرپس تناسلی یا تبخال دستگاه تناسلی نوعی عفونت مقاربتی می باشد که می تواند موجب ایجاد تاول هایی بر روی پوست دستگاه تناسلی (واژن ، آلت تناسلی یا بیضه) و مقعد شود. امروزه با توجه به بالا رفتن سن ازدواج و تعدد رابطه جنسی در برخی از جوانان این ویروس روز به روز در حال افزایش می باشد اما باید بدانید که خوشبختانه تبخال دستگاه تناسلی باعث ایجاد سرطان نمی شود و بر احتمال بارداری خانم ها تأثیر منفی نمی گذارد.

تبخال تناسلی

علائم تبخال تناسلی چیست ؟

متاسفانه بسیاری از افراد آلوده به ویروس هرپس تناسلی علائم واضحی ندارند. علائم این بیماری در صورت بروز ممکن است خفیف و به صورت تعدادی زخم و یا شدید زخم های متعدد باشند، و معمولا این علائم بین دو الی 10 روز بعد از ورود ویروس به بدن خود را نشان می دهند.

در برخی از افراد علاوه بر ایجاد زخم ها، علائم دیگیر نیز بروز می کند مانند تورم غدد لنفاوی، لرز، درد عضلانی ، خستگی و تهوع

این زخم ها به صورت تاولهای کوچک آبدار در ناحیه تناسلی ، باسن یا دیگر نقاط بدن ظاهر می شوند و غالبا به صورت گروهی در کنار یکدیگر قرار دارند. در این بیماری احساس سوزش در هنگام ادرار نیز شایع است.

مقاومت بدن در این بیماری بین 2 الی 4 هفته به طول می انجامدو در این مدت ضایعات سر باز کرده و مایعی از آنها خارج می شود. ظرف چند روز زخم ها خشک و بدون آنکه اثری بجا بگذراند خوب می شوند.

تبخال تناسلی

راه های انتقال ویروس هرپس تناسلی کدامند ؟

متاسفانه نکته ی مهمی که درباره‌ی انتقال تبخال تناسلی وجود دارد این است که این بیماری ممکن است بین افراد مبتلایی که علائمی ندارند، انتقال یابد. با توجه به این موضوع راه‌های انتقال این ویروس عبارتند از :

• تماس دهان فرد آلوده به تبخال دهانی با دستگاه تناسلی فرد سالم
  • رابطه جنسی و برخورد سطوح تناسلی به هم
  • برخورد بدن فرد سالم با زخم‌های حاصل از تبخال فرد مبتلا
  • انتقال از مادر به جنین در هنگام زایمان
  • انتقال هنگام برخورد سطح بدن فرد مبتلا بدون علائم با بدن فرد سالم

روش های تشخیص ویروس هرپس تناسلی

در ابتدا هنگامی که به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه می کنید، ممکن است که پزشک شما درباره سابقه عفونت های واژن از شما سوال کند. پس از آن، پزشک، شما را مورد معاینه قرار می دهد تا علائم را بررسی کند و بهترین درمان را با توجه به بیماری تجویز نماید.

اگر به تبخال تناسلی مبتلا شده باشید پزشک متخصص ممکن است آزمایشات زیر برای شما تجویز کند:

نمونه یا بیوپسی بافت

یک تکه کوچک از بافت برای آزمایش گرفته می شود.

آنوسکوپی

درصورتی که تاول قابل مشاهده ای روی پوست وجود نداشته باشد، ممکن است که پزشک ابزاری (آنوسکوپ) را در مقعد شما قرار دهد تا زگیل های احتمالی این ناحیه را بررسی کند.

کولپوسکوپی

این آزمایش فقط در خانم ها انجام می شود. پزشک با استفاده از کولپوسکوپی، تبخال و زخم های واژن و دهانه رحم را بررسی می کند.

پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر فقط برای زنان مبتلا به تبخال تناسلی تجویز می شود.

ممکن است، پزشک تصمیم بگیرد که یک سواب را روی زخم بکشد تا آن را برای تایید تشخیص ویروس تبخال تناسلی، آزمایش کند. اگر هیچ زخم قابل مشاهده ای وجود نداشته باشد ممکن است از شما آزمایش خون گرفته شود که برای تشخیص ویروس تبخال کافی خواهد بود.

مراحل تبخال تناسلی

درمان تبخال تناسلی

همانطور که می دانید در این نوع بیماری درمان می تواند شیوع بیماری را کاهش دهد، اما نمی تواند به طور قطع ویروس های هرپس تناسلی را درمان کند. روش درمانی می تواند به دو صورت همراه با دارو و مراقبت ها انجام شود.

درمان با دارو

داروهای ضد ویروسی ممکن است به تسریع زمان بهبودی زخم ها و کاهش درد کمک کنند. داروها ممکن است در اولین علائم شیوع که شامل گزگز، خارش و سایر علائم می شود، مصرف شوند تا به کاهش علائم کمک کنند. به افرادی که این بیماری را دارند و ممکن است آن را شیوع دهند نیز ممکن است داروهایی تجویز شود تا احتمال ابتلای آنها و دیگران در آینده کمتر باشد.

مراقبت در منزل

مراقبت های شخصی و در منزل نیز باید انجام شود. هنگام استحمام یا دوش گرفتن در آب گرم از پاک کننده های ملایم استفاده کنید. محل آسیب دیده را تمیز و خشک نگه دارید. لباس های نخی گشاد بپوشید تا محل مورد نظر راحت باشد.

بنابراین پس از لمس تاول ها حتما دست هایتان را بشنویید تا آلودگی به سایر نقاط بدن منتقل نگردد و محل بیماری را تمیز نگه دارید. و از مصرف مواد شوینده ازجمله صابون های بو دار بپرهیزید.

تفاوت زگیل تناسلی و تبخال تناسلی چیست ؟

زگیل تناسلی نیز مانند تبخال تناسلی جزو بیماری های مقاربتی بوده و از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا میکنند. زگیل تناسلی توسط ویروس HPV ایجاد شده و میتواند تا حدودی شکل و ظاهری شبیه تبخال تناسلی داشته باشد. تبخال تناسلی نقشی در ایجاد سرطان ندارد؛ اما ویروس HPV عامل زگیل تناسلی، یکی از علل اصلی سرطان دهانه رحم است.

زگیل های تناسلی به رنگ صورتی یا بعضی قهوه ای روشن با ظاهری نرم و گوشتی در ناحیه مقعدی، دستگاه تناسلی و اطراف آن دیده می‌شوند؛ اما تبخال تناسلی به شکل تاول بوده و همراه با زخم مشاهده میگردد. از نظر درمانی نیز زگیل تناسلی با تبخال تناسلی متفاوت است.

سوالات متداول در رابطه با تبخال تناسلی