دکتر کلارا منظمی » بارداری و زایمان » بارداری با رحم دو شاخ
بارداری با رحم دو شاخ

رحم دو شاخ (bicornuate uterus) به رحمی گفته می شود که شکل نامنظمی دارد. رحم دو شاخ به شکل قلب توصیف می شود که به جای یک حفره توخالی، دو حفره دارد. این وضعیت نادر و مادرزادی یا ناهنجاری مجرای مولر است، که می تواند در دوران بارداری عوارضی ایجاد کند. فقط با جراحی قابل درمان است. امروز می خواهیم در مورد رحم دو شاخ و عوارض آن در بارداری با شما صحبت کنیم.

رحم دو شاخ چیست؟

اگر رحم دو شاخ دارید به این معنی است که رحم شما به جای گرد به شکل قلب است. یک رحم معمولی به شکل گلابی وارونه است. اگر رحم شما دو شاخ است، قسمت بالای رحم در وسط به سمت داخل فرو می‌رود و شبیه قلب می‌شود. معمولاً به آن رحم قلبی شکل گفته می شود. این ناهنجاری قلبی شکل رحم چندان رایج نیست. تخمین زده شده، که از هر 200 زن، 1 نفر دارای رحم دو شاخ است. بیشتر زنان تا زمانی که باردار نشوند متوجه این بیماری نمی شوند.

رحم یک حفره توخالی است و به گونه ای ساخته شده است که برای رشد کودک در دوران بارداری منبسط شود. اگر رحم دو شاخ دارید، بالای رحم شما با یک تکه بافت از هم جدا می شود. بسته به درجه جدایی، این می تواند در دوران بارداری مشکلاتی ایجاد کند زیرا رحم شما ممکن است نتواند به طور کامل منبسط شود.

برخی از زنان از بدو تولد دارای رحم غیر طبیعی رشد یافته هستند (مادرزادی)، در حالی که برخی دیگر ممکن است به دلیل جراحی یا عفونت قبلی دچار مشکل رحم شوند. این نوع رحم خطر سقط جنین و زایمان زودرس را افزایش می دهد. اکثر مردم از داشتن رحم دو شاخ آگاه نیستند، زیرا معمولاً علائمی ندارند. برخی از افراد پریودهای دردناک یا سقط های مکرر را تجربه می کنند.

انواع مختلف رحم دو شاخ

پزشک متخصص زنان ممکن است رحم دو شاخ شما را جزئی یا کامل توصیف کند. این اصطلاحات به میزان فرورفتگی رحم شما در بالای رحم به سمت دهانه رحم اشاره دارد.

رحم دو شاخ جزئی: رحم دو شاخ جزئی میزان کمتری از جدایی بین دو حفره را توصیف می کند. رحم شما هنوز به شکل قلب است، اما فرورفتگی که رحم شما را تقسیم می کند به این شدت نیست.

رحم دو شاخ کامل: رحم دو شاخ کامل زمانی است که فرورفتگی در بالای رحم شما شدید باشد و جدا شدن حفره رحم را مشخص‌تر کند.

علائم رحم دو شاخ جیست؟

حدود 3 درصد از زنان دارای رحم نامنظم هستند. این بی نظمی می تواند اندازه رحم، ساختار یا شکل آن باشد. داشتن رحم دو شاخ یکی از رایج ترین انواع بی نظمی است.

اغلب، زنی با رحم دو شاخ به دنیا می آید اما ممکن است از آن آگاه نباشد، زیرا علائمی وجود ندارد یا علائم غیرعادی به نظر نمی رسد. بسیاری از زنان تنها پس از انجام سونوگرافی یا تصویربرداری متوجه می شوند که به این بیماری مبتلا هستند.

همچنین، بیشتر مردم تا زمانی که باردار نشده اند، نمی دانند که رحم دوشاخ دارند، زیرا این ناهنجاری رحمی خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

با این وجود، ممکن است یک زن با رحم دو شاخ هر یک از علائم مرتبط زیر را تجربه کند:

• مقاربت دردناک
  • درد یا ناراحتی در شکم
  • خونریزی نامنظم واژن
  • درد قاعدگی
  • سقط های مکرر
  • البته داشتن این علائم لزوما نشانه ای داشتن رحم نیست.
  • علت دو شاخ شدن رحم

البته داشتن این علائم لزوما به معنای داشتن رحم دو شاخ نیست و می تواند علل دیگری داشته باشد.

علت ایجاد رحم دو شاخ چیست؟

رحم زن زمانی رشد می کند که در شکم مادر خود باشد. اگر رحم او به طور طبیعی رشد نکند، ممکن است نقص رحم رخ دهد. این به عنوان یک ناهنجاری مادرزادی شناخته می شود، به این معنی که یک زن از بدو تولد به آن مبتلا است. جلوگیری از بروز این وضعیت غیرممکن است.در طول رشد، دو مجرا (که مجرای مولر نامیده می شوند) به طور معمول با هم ترکیب می شوند و یک حفره رحمی را تشکیل می دهند. در مورد رحم دو شاخ، دو حفره رحمی وجود دارد، زیرا مجاری به طور کامل با هم ادغام نشده اند.رحم قلبی شکل ارثی نیست، به این معنی که شما آن را به فرزندان خود منتقل نمی کنید.

رحم دو شاخ چگونه تشخیص داده می شود؟

بیشترخانم ها تا زمانی که باردار نشوند و دچار سقط مکرر بارداری نشوند، از داشتن رحم دو شاخ آگاه نیستند. بررسی شکل رحم پس از سقط مکرر، شکل رحم را آشکار می کند. در موارد دیگر، در طی یک سونوگرافی معمول در دوران بارداری یا به دلیل پریودهای دردناک رحم دو شاخ مشخص می شود.

پس از معاینه اولیه لگن، پزشک متخصص زنان تصویربرداری را برای تایید رحم دوشاخ توصیه می کند. این کار برای اندازه گیری عمق جدایی و تشخیص رحم دو شاخ از سایر ناهنجاری های رحمی انجام می شود.

• سونوگرافی: سونوگرافی معمولاً اولین آزمایش تشخیصی است که برای تشخیص رحم قلبی شکل استفاده می شود. پس از شناسایی، پزشک متخصص شما ممکن است از تشخیص های پیشرفته تری استفاده کند تا دید بهتری از شکل رحم شما داشته باشد.
  • ام آر آی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی): این تصویر دقیق ترین تصاویر را از رحم ایجاد می کند زیرا می تواند ابعاد و زوایای متعددی را نشان دهد.
بارداری با رحم دو شاخ

آیا با رحم دو شاخ می توانم باردار شوم؟

بله، اگر رحم دو شاخ دارید، هنوز هم می توانید باردار شوید. ولی شما بیشتر در معرض خطر عوارض بارداری هستید. این بیشتر به این دلیل است که رحم شما قادر به انبساط نیست تا بتواند کودک را در خود جای دهد. شما در دوران بارداری باید تحت مراقبت های پزشک متخصص خود باشید.

عوارض رحم دو شاخ در دوران بارداری

توانایی شما برای باردار شدن معمولاً تحت تأثیر رحم دو شاخ قرار نمی گیرد. با این حال، ممکن است تحت تاثیر کمی بیشتر برخی از عوارض بارداری قرار بگیرید:

• سقط جنین
  • زایمان زودرس و زایمان زودرس
  • وزن کم هنگام تولد (ناشی از نداشتن فضای کافی برای رشد در رحم)
  • خونریزی واژن
  • وضعیت بریچ جنین، عرضی یا در موقعیت دیگری در رحم به غیر از سر به پایین است.
  • افزایش شانس زایمان سزارین
  • خونریزی پس از زایمان.
  • جفت سرراهی یا سایر شرایط جفت
  • فشار خون بالا ناشی از بارداری
  • دهانه رحم ناتوان

مدیریت بارداری در رحم دوشاخ افزایش نظارت است. شما احتمالاً سونوگرافی های قبل از تولد بیشتری خواهید داشت تا پزشک شما بتواند اندازه و شکل رحم و موقعیت جنین و جفت شما را مشاهده کند. شکل غیرمعمول رحم شانس شما را برای سزارین افزایش می دهد زیرا احتمال بریچ بودن جنین بیشتر است.

البته افرادی که دارای رحم دو شاخ هستند می توانند بارداری سالم و زایمان طبیعی داشته باشند.

درمان رحم دو شاخ

تنها راه درمان این ناهنجاری رحمی جراحی است. در بیشتر موارد، این وضعیت نیازی به درمان جراحی ندارد. اگرچه برخی پزشکان متخصص زنان ممکن است در صورت داشتن سقط های مکرر، جراحی لاپاراسکوپی را توصیه کنند. این روش که به عنوان متروپلاستی لاپاروسکوپی شناخته می شود، یک جراحی کم تهاجمی که نیازی به برش بزرگ ندارد. این جراحی شامل برداشتن بافتی است که باعث فرورفتگی یا ظاهر قلب شده است.

افراد باید حداقل سه ماه منتظر بمانند تا بعد از انجام متروپلاستی اقدام به بارداری کنند.