دکتر کلارا منظمی » بیماری های زنان » علت ایجاد کیست شکلاتی یا آندومتریوم
علت ایجاد کیست شکلاتی یا آندومتریوم

کیست شکلاتی یا آندومتریوم تخمدان بسیار شایع است و ممکن است در 30 تا 40 درصد از زنان مبتلا به کیست آندومتریوز وجود داشته باشد. آندومتریوم ها کیست های پر از مایعات و خون قدیمی قاعدگی هستند، که روی تخمدان ها تشکیل می شوند. دلیل این اسم بخاطر ظاهر قهوه ای و قیر مانند آن است، که مانند شکلات ذوب شده می باشد. قاعدگی رتروگراد یکی از علل احتمالی تشکیل آندومتریوم تخمدان است. امروز می خواهیم در مورد علت ایجاد کیست شکلاتی و نحوه ی درمان آن صحبت کنیم.

کیست شکلاتی چیست؟

کیست شکلاتی، کیست تخمدان است، که می تواند یک یا هر دو تخمدان را درگیر کند و این کیست ها پر از خون قدیمی قاعدگی هستند. پزشکان متخصص زنان این کیست های شکلاتی را اندومتریوم می‌نامند، بین 30 تا 40 درصد از افراد مبتلا به آندومتریوز دچار این کیست می شوند. داشتن اندومتریومای تخمدان می توان نشانه ی وجود آندومتریوز باشد، رشد بیش از حد این کیست ها باعث درد شدید و گاهی مشکلاتی مانند ناباروری می شود.

کیست های شکلاتی به تخمدان ها وصل می شوند و می توانند بر عملکرد تخمدان تأثیر زیادی بگذارند. در برخی موارد، کیست های شکلاتی می توانند عملکرد تخمدان ها را متوقف نموده و از بارداری جلوگیری کنند.

کیست شکلاتی چیست؟

علت ایجاد کیست شکلاتی چیست؟

علت آندومتریوم به طور قطع مشخص نیست، اما تحقیقات نشان می دهد که برخی از آن ها ممکن است در نتیجه قاعدگی رتروگراد ایجاد شوند. قاعدگی رتروگراد نیز ممکن است به اندومتریوز کمک کند.

در قاعدگی رتروگراد، مقداری از خون قاعدگی زن در طول دوران قاعدگی به جای اینکه از دهانه رحم و واژن خارج شود، به سمت عقب و تخمدان او بر می گردد. همچنین بافت های که زمان قاعدگی از رحم جدا می شوند از طریق لوله‌های فالوپ به سمت تخمدان‌ها و حفره لگنی به عقب منتقل می‌شوند، جایی که کاشته می‌شوند و باعث ایجاد آندومتریوز می‌شوند.

با ایجاد اندومتریوما، قاعدگی رتروگراد منجر به گیر افتادن بافت های رحمی در کیست ها می شود و باعث التهاب می شود. آندومتریوم ها را که «کیست شکلاتی» می نامند، به دلیل اینکه پر از مایع قهوه ای تیره است، که از خون و بافت قدیمی قاعدگی تشکیل شده است.

همچنین عواملی می توانند خطر احتمال ایجاد اندومتریوز و کیست های شکلاتی را بیشتر کنند، این عوامل می تواند شامل موارد زیر باشد:

• ژنتیک (ارثی): افرادی که سابقه خانوادگی آندومتریوز دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این کیست هستند.
  • اختلالات سیستم ایمنی بدن: برخی از مشکلات سیستم ایمنی، به ویژه اختلالات خود ایمنی، ممکن است باعث کیست اندومتریوز شوند.
  • صدمات و آسیب: آسیب به رحم یا ساختارهای اطراف آن باعث افزایش خطر ابتلا به اندومتریوز می شود. مثلا این آسیب ها می تواند در حین زایمان سزارین اتفاق بیفتد.

علائم کیست شکلاتی چیست؟

آندومتریوم ممکن است در همه ی افراد علائمی ایجاد نکند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، بسیار شبیه به علائم اندومتریوز هست بنابراین تشخیص این نوع کیست از روی علائم بسیار مشکل می باشد، در نتیجه حتما برای اطمینان سونوگرافی باید انجام گیرد.

این نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• دوره های دردناک
  • دردهای لگنی، که مربوط به قاعدگی ماهانه نیست.
  • پریودهای نامنظم
  • دوره های سنگین
  • درد هنگام مقاربت جنسی

عوارض کیست شکلاتی چیست؟

از جمله عوارض احتمالی اندومتریوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ناباروری
  • سرطان تخمدان (بسیار نادر)
  • انسداد مجاری ادراری یا روده
  • درد مزمن لگن، که ممکن است ناتوان کننده باشد.

پارگی یک عارضه جدی آندومتریوم است. علائم پارگی کیست عبارتند از:

• درد همراه با تب و استفراغ
  • درد ناگهانی و شدید شکم
  • غش، سرگیجه یا ضعف
  • تنفس سریع و پی در پی
  • خون ریزی

اگر اندومتریومای تخمدان پاره شود، ممکن است درد شدید و ناگهانی شکم و لگن را در سمتی که کیست در آن قرار دارد، تجربه کنید. اگر این علائم را دارید یا فکر می کنید ممکن است کیست پاره شده باشد، فورا به پزشک متخصص زنان در تبریز مراجعه کنید.

کیست شکلاتی و خطر ناباروری

آندومتریوز ارتباط نزدیکی با ناباروری دارد. حدود 50 درصد از زنان مبتلا به اندومتریوز و اندومتریوما برای باردار شدن مشکل دارند. در بین زنان نابارور حدود 30 درصد آندومتریوز دارند.

دقیقاً مشخص نیست که این شرایط چگونه بر باروری تأثیر می گذارد، اما پزشکان فکر می کنند افزایش خطر ممکن است به این دلیل باشد:

1. کاهش در “ذخیره تخمدان” یا تعداد تخمک های موجود برای لقاح: این ممکن است به دلیل اثرات هورمونی کیست ها باشد.
  2. التهاب: اعتقاد بر این است که التهاب ممکن است با عملکرد اسپرم و سلول های تخمک تداخل داشته باشد و لقاح را دشوارتر کند.
  3. مایع در کیست ها: این ممکن است منجر به ایجاد جنین هایی شود که زنده نمی مانند.

کیست آندومتریوم چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر شما مشکوک به آندومتریوز هستید و علائمی دارید یا باروری غیرقابل توضیحی دارید، ممکن است پزشک شما تشخیص اندومتریوم را بدهد. گاهی اوقات می توان کیست را در طول معاینه لگن احساس کرد.

سونوگرافی

سونوگرافی در تشخیص وجود کیست خوب است، اما ممکن است نتواند نوع دقیق کیست شما را تعیین کند. انواع مختلفی از کیست های تخمدان وجود دارد، از جمله کیست فولیکول، کیست درموئید و غیره، که بیشتر آن ها از آندومتریوم شایع تر هستند.

بیوپسی

بیوپسی سوزنی با سونوگرافی برای تعیین محل دقیق کیست شروع می شود. یک سوزن نازک و توخالی و یک سرنگ برای استخراج بافت و مایع در کیست وارد می شود. سپس نمونه‌های مایع و بافت زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرند تا مشخص شود که آیا کیست شکلاتی هست یا خیر، که یک شاخص کلیدی برای اندومتریوما است.

کیست شکلاتی چگونه درمان می شود؟

پزشک متخصص زنان بسته به عوامل متعددی، یک برنامه درمانی برای آندومتریوم توصیه می کند، که این برنامه درمانی بستگی به سن، علائم شما و یا اینکه آیا یک یا هر دو تخمدان تحت تاثیر قرار گرفته اند و برنامه های شما برای بچه دار شدن در آینده چیست، دارد.

کیست هایی که علائم ایجاد نمی کنند معمولاً به جراحی نیاز ندارند. در عوض، پزشک متخصص زنان شما ممکن است رویکرد مراقب و تجویز داروها را در پیش بگیرد. داروهایی مانند، داروهای ضد بارداری برای زنانی که به طور مداوم تلاش نمی‌کنند باردار شوند، می‌توانند عملکرد هورمون‌ها را تنظیم کند، رشد کیست را کاهش دهد و به کاهش درد کمک کند.

عمل جراحي کیست شکلاتی

عمل جراحی برای برداشتن کیست های شکلاتی، که سیستکتومی تخمدان نامیده می شود. برای زنانی که علائم دردناک، کیست های بزرگ، کیست هایی که ممکن است نشان دهنده سرطان یا ناباروری باشند توصیه می شود.

این روش شامل ایجاد برش های کوچک (بریدگی) در شکم و قرار دادن یک لاپاروسکوپ (یک لوله نازک و بلند با دوربین و نور) است.

در زنانی که قصد بارداری دارند، خطرات و مزایای سیستکتومی تخمدان باید به دقت سنجیده شود. این روش می تواند تأثیر منفی بر عملکرد تخمدان داشته باشد. این جراحی ممکن است احتمال لقاح را چه به طور طبیعی و چه با لقاح آزمایشگاهی (IVF) کاهش می دهد.

عمل جراحي کیست شکلاتی

گاهی اوقات، پزشکان متخصص جراحی به نام اوفورکتومی را توصیه می کنند، که  در آن تخمدان برداشته می شود و علائم برطرف می شود. با این حال، پزشکان این درمان را فقط  برای زنانی که دیگر قصد بارداری ندارند، توصیه می کنند.

کلام آخر

کیست شکلاتی تخمدان می تواند علائم دردناکی ایجاد کند، که می تواند زندگی شما را مختل کند. این علائم اغلب پس از یائسگی بهتر می شوند. اگر اندومتریومای تخمدان دارید، با پزشک متخصص زنان خود در مورد گزینه های درمانی مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند برنامه درمانی شما را براساس علائم، سلامت و سبک زندگی شما تجویز کند.