دکتر کلارا منظمی » عمل زیبایی زنان » تنگ کردن واژن بعد از بارداری
۶ دقیقه
تنگ کردن واژن بعد از بارداری

تنگ کردن واژن بعد از بارداری

آنچه می خوانید...

نیاز به ترمیم و تنگ کردن واژن پس از زایمان، موضوعی است که باعث شده بانوان حتی قبل از زایمان، به دنبال کسب اطلاعات درباره انواع و روش های آن باشند.

اکثر خانم ها بعد از زایمان، تغییرات مهمی را در بدن خود تجربه میکنند. از جمله این تغییرات، شل و گشاد شدگی واژن است؛ که عوارض مختلفی را به دنبال دارد. بسیاری از زنان ممکن است بعد از زایمان متوجه شوند که اعتماد به نفس و حتی میل به رابطه جنسی را از دست داده اند. جراحی ترمیم کردن واژن بعد از زایمان، به بهبود ظاهر و عملکرد واژن کمک خواهد کرد. در این مقاله در مورد جراحی تنگ کردن واژن بعد از بارداری توضیحات کاربردی و جامعی را آورده ایم…

ترمیم و تنگ کردن واژن بعد از بارداری

تنگ کردن واژن بعد از زایمان چیست؟

تنگ کردن واژن یا واژینوپلاستی یک جراحی انتخابی است که با ترمیم عضلات ناحیه تناسلی و سفت کردن بافت های کانال واژن، قطر آن را کاهش می‌دهد.

بعد از زایمان، واژن ممکن است به دلیل کشیده شدن بافت‌ها و تغییراتی که در طی فرآیند زایمان رخ می‌دهد، گشاد شود. این موضوع ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مانند کاهش لذت جنسی یا افزایش احساسات نامطلوب در زمان رابطه جنسی شود. به همین دلیل، بسیاری از زنان به دنبال راهکارهایی برای تنگ کردن واژن پس از زایمان می‌گردند.

در حالی که این علائم اغلب در نتیجه زایمان طبیعی رخ می دهد، پوست کشیده شده و عضلات شل شده واژن نیز می تواند نتیجه ژنتیک یا سن باشد. بدن هر کس به طور متفاوتی به این عوامل خارجی واکنش نشان می دهد. بنابراین، هر روشی که برای تنگ کردن واژن انجام می شود، منحصر به فرد است و متناسب با نیازهای هر زن می باشد.

جراحی تنگ کردن واژن بعد از زایمان

جراحی تنگ کردن واژن یکی از روش‌های موجود برای حل مشکلات واژن پس از زایمان است. این جراحی معمولاً به عنوان یک روش ترمیمی برای بازگرداندن ساختار واژن به حالت طبیعی و تنگ‌تر به کار می‌رود. در این جراحی، پزشک با استفاده از تکنیک‌های مختلف، بافت‌های واژن را تنگ‌تر می‌کند و ساختار آن را به حالت قبل از زایمان بازمی‌گرداند.

پزشک متخصص زنان در تبریز اغلب توصیه می کند که خانم ها قبل از انجام عمل واژینوپلاستی صبر کنند تا بچه دار شدنشان تمام شود. هیچ چیزی در مورد این روش وجود ندارد که در صورت باردار شدن به شما یا فرزند متولد نشده تان آسیب برساند، بچه دار شدن بعد از واژینوپلاستی می تواند نتایج جراحی شما را خنثی کند.

تاثیر زایمان بر گشادی واژن

زایمان می تواند یک رویداد باورنکردنی در زندگی باشد که منجر به شادی بی حد برای مادران می شود. با این حال، بسیاری از زنان ممکن است پس از زایمان احساس ناامنی در مورد ظاهر یا عملکرد واژن خود داشته باشند. شلی و گشاد شدگی واژن ممکن است ایجاد شود. بافت‌های نرم واژن اغلب در طول زایمان کشیده می‌شوند و پس از زایمان واژینال ممکن است به حالت سفتی طبیعی و انسجام قبلی خود باز نگردند و این احتمالاً در زنان بالای 35 سال شایع‌تر است. این امر می‌تواند باعث کاهش لذت جنسی، بی‌اختیاری ادرار و همچنین افتادگی اندام یا درد و ناراحتی شود.

عوامل خطر برای شل شدن واژن عبارتند از:

  • زنانی که نوزادان بزرگی به دنیا می آورند.
  • زنان بالای 35 سال
  • زنان مبتلا به نقص بافت کلاژن مانند سندرم اهلرز-دانلوس
  • زنانی که رژیم دارند که منجر به نوسانات زیاد وزن می شود.
  • زنانی که دوقلو یا سه قلو (یا بیشتر) به دنیا می آورند.

اغلب به اشتباه تصور می شود که انتخاب سزارین ممکن است به جلوگیری از شلی واژن بعد از زایمان کمک کند. اینطور نیست و اگر رحم فرد باردار به واژن فشار بیاورد، زنان ممکن است دچار شلی واژن شوند. تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند بر عضلات واژن تأثیر منفی بگذارد. در اواخر بارداری، برخی از رباط‌های لگن تحت تأثیر پروژسترون شل می‌شوند و این ممکن است به ایجاد افتادگی واژن منجر شود.

بهترین زمان برای تنگ کردن واژن بعد از زایمان چه زمانی است؟

زنان برای تنگ کردن واژن بعد از بارداری گزینه های مختلفی دارند. درمان را می توان پس از داشتن فرزند اول انجام داد یا می توان تا زمانی که خانواده خود را تکمیل کردید به تعویق افتاد. در همه موارد، مهم است که برای بهبودی وقت بگذارید.

توصیه می کنیم قبل از انجام عمل جراحی واژینوپلاستی حداقل شش ماه صبر کنید، زیرا بدن شما هنوز در حال بهبودی از اثرات بارداری و زایمان قبل از این زمان است. بدن شما باید قبل از انجام این جراحی در شرایط ایده آل باشد تا بهترین نتایج ممکن را به دست آورید. بیماران باید دوره نقاهت پس از هر عملی را نیز در نظر بگیرند.

مهم است که در چند روز اول پس از جراحی، یک دوست یا خویشاوند به شما کمک کند، و توصیه می کنیم یک هفته از محل کار خود مرخصی بگیرید. بسته به میزان شلی واژن، ممکن است به برخی از زنان توصیه شود بعد از اولین فرزندشان تنگ کردن واژن را انجام دهند. در مقابل، ممکن است به دیگران توصیه شود پس از تکمیل خانواده خود تحت درمان قرار گیرند. توصیه می شود به یک متخصص زنان مشاوره حضوری داشته باشید. ایده خوبی است که تمام جنبه ها را بررسی کنید تا به شما کمک کند تصمیمی آگاهانه بگیرید که برای شما مناسب است.

اگر بعد از تنگ کردن واژن باردار شوم چه اتفاقی می افتد؟

اول از همه، روش های تنگ کردن واژن به طور متفاوت تحت تأثیر بارداری قرار می گیرند. با این حال، بسیاری از پزشکان به شما می گویند که زیاد نگران صبر کردن تا پایان بچه دار شدن نباشید. آن ها به شما خواهند گفت که زمان انجام واژینوپلاستی زمانی است که متوجه مشکلی می شوید، مانند ناراحتی در حین رابطه جنسی ناشی از شلی واژن و یا بی اختیاری ادرار. اگر بعد از واژینوپلاستی باردار شوید هیچ خطری برای شما وجود ندارد.

با این حال، بارداری بعد از واژینوپلاستی ممکن است اثر معکوس داشته باشد. همانطور که وزن اضافه می کنید، جنین و مایع اطراف آن می تواند به کانال واژن شما فشار وارد کند و باعث شل شدن دوباره ی آن شود.

آیا بعد از تنگ کردن واژن می توانم زایمان طبیعی داشته باشم؟

اگر صرفاً باردار شدن می تواند نتایج مثبت جراحی شما را خنثی کند، زایمان طبیعی قطعاً این کار را انجام خواهد داد. همانطور که کودک در کانال زایمان حرکت می کند، واژن شما گشاد شده و لابیای شما کشیده می شود. علاوه بر این، زنانی که از طریق واژینال زایمان می‌کنند، اغلب با مشکلاتی مانند اختلال عملکرد جنسی و بی‌اختیاری ادرار مواجه می‌شوند که روش‌های جوان‌سازی واژن برای اصلاح آن‌ها انجام می‌شود.

بعد از انجام واژینوپلاستی شما می توانید باردار شوید و حتی زایمان طبیعی داشته باشید و هیچ مشکلی ایجاد نمی شود. تنها ممکن است واژن شما دوباره در اثر زایمان و بارداری شل شود. پس اگر جراحی تنگ کردن واژن خیلی ضروری نیست بهتر است بعد از آخرین بارداری و زایمان آن را انجام دهید تا اثرات آن ماندگار بماند.

شما می‌خواهید که از مزایای جراحی تنگ کردن واژن در سال‌های آینده لذت ببرید، به همین دلیل است که به شما توصیه می شود تا قبل از انتخاب واژینوپلاستی مطمئن شوید، که بچه‌دار شدنتان تمام شده است و یک برنامه کنترل بارداری محکم در نظر بگیرند.

دکتر کلارا منظمی

جراح و متخصص زنان ، زایمان، نازایی و زیبایی زنان
دکتر کلارا منظمی موفق به گذراندن دوره مقدماتی و تکمیلی لاپاراسکوپی شده اند و در دوران خدمت خود تاکنون بیش از شش هزار جراحی انجام داده اند که شامل انواع جراحی های زنان از جمله هیسترکتومی، برداشتن توده های شکم و تخمدان، بارداری های عارضه دار، زایمان سزارین و طبیعی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *