دکتر کلارا منظمی » بیماری های زنان » جراحی کولپورافی چیست؟
جراحی کولپورافی چیست؟

کولپورافی یک جراحی است که برای ترمیم دیواره های واژن که علائم ناخوشایندی ایجاد می کنند، استفاده می شود. از جمله اصلاح مواردی چون نقایص دیواره واژن یا افتادگی رحم. هدف از روش کولپورافی بازگرداندن موثر اندام های افتاده به موقعیت طبیعی و تسکین علائمی مانند بی اختیاری ادرار و درد لگن است. برخلاف بسیاری از جراحی های ترمیمی دیگر که برای درمان پرولاپس اندام لگن (POP) استفاده می شود، پزشک متخصص زنان در تبریز می تواند این عمل را بدون نیاز به ایجاد یک برش بزرگ در شکم انجام دهد. امروز می خواهیم در مورد جراحی کولپورافی و روش انجام آن صحبت کنیم.

انواع جراحی کولپورافی

کولپورافی چیست؟

کولپورافی یک جراحی است که برای ترمیم دیواره واژن استفاده می شود. این یک درمان برای افتادگی اندام لگن (POP) است. افتادگی اندام های لگنی، باعث آویزان شدن اندام‌های داخل می‌شوند، زیرا ماهیچه‌ها و بافت‌های پشتیبان در دیواره واژن شما برای نگه داشتن اندام‌ها در جای خود بسیار ضعیف شده‌اند. کولپورافی این ماهیچه ها و بافت ها را تقویت می کند تا بتوانند از اندام های لگنی مانند مثانه و راست روده حمایت کنند.

انواع جراحی کولپورافی

دو نوع کولپورافی وجود دارد. پزشک شما ممکن است یک یا هر دو را در ترکیب با سایر روش ها برای رفع عیوب دیواره واژن انجام دهد.

1. کولپورافی قدامی (معروف به ترمیم سیستوسل): ضعیف شدن عضلات بین مثانه و واژن ممکن است باعث شود که مثانه به دیواره جلویی واژن بیفتد. این یک نوع از  افتادگی اندام های لگنی است که پرولاپس دیواره قدامی نامیده می شود. کولپورافی قدامی عضلات دیواره جلویی را که مثانه شما را در جای خود نگه می دارند، سفت می کند.
  2. کولپورافی خلفی (معروف به ترمیم رکتوسل): ضعیف شدن عضلات بین راست روده و واژن ممکن است باعث شود رکتوم روی دیواره پشتی واژن بیفتد. این نوع خاصی از افتادگی لگن به نام افتادگی دیواره خلفی است. کولپورافی خلفی عضلات دیواره پشتی را که رکتوم شما را در جای خود نگه می دارند، سفت می کند.

چه کسانی نیاز به جراحی کولپورافی دارند؟

شما ممکن است کاندیدای کولپورافی باشید اگر:

زمانی که درمان های اولیه علائم شما را بهبود نداده است. درمان های غیر تهاجمی برای تقویت عضلات کف لگن یا نگه داشتن اندام های شما در جای خود اولین خط درمان افتادگی اندام های لگنی هستند. این درمان ها شامل تمرینات کف لگن (کگل)، دستگاه هایی مانند پساری و هورمون درمانی است.

شما علائم آزاردهنده ای را تجربه می کنید. بسیاری از افراد درگیر افتادگی اندام های لگنی علائمی را تجربه نمی کنند که زندگی آن ها را مختل کند. از آنجایی که هر جراحی شامل خطراتی است، اگر این عارضه باعث ناراحتی شما نشود، ممکن است نیاز به جراحی نداشته باشد.

شما قصد بچه دار شدن ندارید داشتن فرزند پس از کولپورافی ممکن است خطر مشکلات ساختاری و بازگشت علائم را افزایش دهد. ممکن است بهتر باشد تا زمانی که بچه دار نشدین، برای جراحی صبر کنید.

اقدامات قبل از جراحی کولپورافی چیست؟

پزشک شما خطرات و مزایای کولپورافی را با شما بررسی می‌کند تا تمام اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا این جراحی برای شما مناسب است را در اختیار داشته باشید.

قبل از انجام این روش، پزشک شما موارد زیر را انجام خواهد داد:

تاریخچه پزشکی و علائم شما را مرور کنید. علائم شما می تواند سرنخ هایی را ارائه دهد که به پزشک شما کمک می کند تا دقیقاً نقطه ای را که ماهیچه های شما باید در آن تقویت شوند، مشخص کند. این اطلاعات به پزشک اجازه می‌دهد تا تکنیک‌های جراحی را انجام دهد که مناطق خاصی از دیواره واژن شما را در طول جراحی هدف قرار می‌دهد.

معاینه لگنی انجام می شود. همچنین در صورت نیاز به عکسبرداری یا آزمایش تجویز می شود. پزشک شما ممکن است عکسبرداری MRI  را توصیه کند تا نقایص عضلات کف لگن شما را بررسی کند.

برای کاهش خطر عفونت در حین جراحی آنتی بیوتیک تجویز می شود.

اگر یائسگی را پشت سر گذاشته اید، ممکن است پزشک قبل از جراحی استروژن موضعی یا واژینال را تجویز کند. داده ها نشان می دهد که استروژن ممکن است ضخامت بافت واژن شما را افزایش دهد به طوری که کار با آن در طول جراحی آسان تر باشد.

در طول جراحی کولپورافی چه اتفاقی می افتد؟

1. این جراحی با بیهوشی موضعی یا عمومی صورت می گیرد.
  2. پزشک واژن شما را با ابزاری به نام اسپکولوم باز نگه می دارد تا دسترسی به دیواره های واژن راحت تر باشد.
  3. یک برش عمودی کوچک ایجاد می کند تا ماهیچه ها و بافت های دیواره واژن شما نمایان شود.
  4. برش های کوچک و دقیقی در امتداد دیواره بالایی واژن (برای کولپورافی قدامی) یا دیواره پشتی واژن (کلپورافی خلفی) ایجاد می شود تا به قسمت های ضعیف شده دیواره واژن دسترسی پیدا کنذ.
  5. قسمت های از دیواره واژن که مشکل دارد اصلاح  و به هم بخیه می زند.
  6. بعد برش را با بخیه های قابل حل می بندد.

جراحی کولپورافی چقدر طول می کشد؟

اگر عضلات ضعیف شده به بخش کوچکی محدود شوند، جراحی ممکن است 30 دقیقه طول بکشد. اگر نواحی بزرگ‌تری از دیواره واژن نیاز به ترمیم داشته باشند، ممکن است کولپورافی بیشتر طول بکشد.

اقدامات بعد از جراحی کولپورافی چیست؟

بسته به میزان ترمیم دیواره واژن، ممکن است بتوانید در روز جراحی به خانه بروید یا ممکن است لازم باشد یک شب در بیمارستان بمانید.

بعد از جراحی:

• پزشک شما ممکن است بسته‌ای را وارد کند .به واژن شما برای جذب خونریزی. معمولاً بعد از 24 ساعت قابل برداشتن است.
  • همچنین  پزشک بررسی می کند که آیا می توانید به تنهایی ادرار کنید یا به کاتتر نیاز دارید. اکثر کاتترها را می توان ظرف 48 ساعت پس از کولپورافی خارج کرد.
  • اگر بعد از یائسگی هستید، ممکن است استروژن واژینال برای شما تجویز شود. داده ها نشان می دهد که استروژن ممکن است بهبود را تسریع کند.
  • از زور زدن در حین حرکات روده (حداقل تا شش هفته پس از جراحی) خودداری کنید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین و انجام ورزش‌های سنگین مانند دویدن یا وزنه‌برداری (حداقل تا شش هفته پس از جراحی) خودداری کنید.
  • از قرار دادن تامپون در واژن، دوش واژینال یا داشتن رابطه جنسی (به مدت شش تا هشت هفته پس از جراحی) خودداری کنید.

عوارض جراحی کولپورافی

• ممکن است برای چند روز پس از جراحی در تخلیه کامل مثانه (احتباس ادرار) مشکل داشته باشید.
  • ممکن است چند روز پس از جراحی متوجه ترشحات خونی واژن شوید.
  • ممکن است تا چند هفته پس از جراحی متوجه ترشحات خامه‌ای واژینال شوید. این ترشحات نشانه جذب بخیه ها توسط بدن شماست.
  • ممکن است درد واژن را تجربه کنید. باید ظرف چهار تا شش هفته از بین برود.

تمام این عوارض طبیعی هستند و باید بعد از مدتی برطرف شوند. در صورت طولانی شدن علائم حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

کلام اخر

شما مجبور نیستید با علائم ناخوشایند مربوط به افتادگی اندام لگن (POP) زندگی کنید. با کولپورافی، پزشک شما می تواند با انجام جراحی از طریق واژن، دیواره های واژن شما را تقویت کند. کولپورافی بسیار ساده تر از جراحی های ترمیمی دیگر(که نیاز به برش های بزرگ تر دارند) برای افتادگی اندام های لگنی  است. در مورد مزایا و معایب کولپورافی با پزشک خود صحبت کنید تا تعیین کند که آیا این درمان برای شما مناسب است یا خیر.