دکتر کلارا منظمی » بارداری و زایمان » فشار خون در بارداری
۹ دقیقه
فشار خون حاملگی

فشار خون در بارداری

آنچه می خوانید...

فشار خون بالا در بارداری یک مشکل شایع پزشکی است که معمولاً پس از تولد کودک از بین می رود. در بعضی موارد، می تواند نشانه یک بیماری جدی به نام پره اکلامپسی باشد.

فشار خون شما اندازه گیری میزان فشار خون شما به دیواره رگ های خونی است. به طور معمول در 2 عدد ثبت می شود: عدد بالا (سیستولیک) فشار هنگام پمپاژ قلب است و پایین (دیاستولیک) فشار بین هر ضربان است.

هنگامی که باردار هستید، هنگامی که بالاترین عدد 140 یا بیشتر یا تعداد پایینی 90 یا بیشتر باشد، فشار خون بالا در نظر گرفته می شود (توصیف شده به عنوان “140 بیش از 90”). فشار خون بالا گاهی اوقات فشار خون بالا نامیده می شود.

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا در بارداری، میزان فشار خون بر دیواره عروق هنگام پمپاژ قلب توسط خون است. فشار خون با دو عدد، عدد بالا (سیستولیک) و عدد پایینی (دیاستولیک) اندازه گیری می شود و به عنوان مثال 120/80 خوانده می شود. عدد سیستولیک فشار خون را هنگامی که قلب خون را به اندام ها پمپاژ می کند اندازه گیری می کند و عدد دیاستولیک فشار خون را هنگام جمع شدن قلب برای پر شدن مجدد خون اندازه گیری می کند.

فشار خون بالا در دوران بارداری می تواند عوارضی را برای مادر و کودک از جمله پره اکلامپسی، زایمان زودرس و جدا شدن جفت ایجاد کند.

فشار خون بارداری چیست؟

علائم فشار خون بالا در بارداری

در برخی موارد علائم فشار خون بالا در دوران بارداری ممکن است ظریف باشد یا مورد توجه قرار نگیرد. از آن جا که بسیاری از تغییرات هنگام بارداری اتفاق می افتد، دانستن علائم فشار خون مهم است.

فشار خون در دوران بارداری 140/90 در دوران بارداری بالا تلقی می شود و تشخیص فشار خون حاملگی داده می شود. فشار خون بالا در بارداری 160/110 است. فشار خون معمول حدود 120/80 است.

برخی از نشانه های فشار خون بالا در بارداری عبارتند از:

  • سردردهای شدید
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • پروتئین اضافی در ادرار (در هر بار مراجعه به پزشک در دوران بارداری نمونه ادرار جمع می شود)
  • تغییرات بینایی
  • درد بالای شکم

انواع فشار خون بالا در بارداری

حتی اگر قبل از بارداری فشار خون بالا نداشته باشید ، می توانید در دوران بارداری به فشار خون بالا مبتلا شوید که به آن فشار خون حاملگی گفته می شود. فشار خون در دوران بارداری 140/90 در دوران بارداری بالا تلقی می شود و تشخیص فشار خون حاملگی داده می شود. فشار خون بالا در بارداری 160/110 است.

انواع فشار خون بالا در بارداری عبارتند از:

فشار خون حاملگی:

فشار خون بالا که در دوران بارداری اتفاق می افتد ، جایی که فشار خون بالا قبل از شروع بارداری مزمن نبود. این نوع فشار خون معمولاً خیلی زود پس از زایمان به حالت طبیعی برمی گردد.
فشار خون مزمن:

اگر قبل از بارداری یا قبل از 20 هفته از بارداری فشار خون بالا داشته اید ، به احتمال زیاد دچار فشار خون بالا هستید.
فشار خون مزمن با پره اکلامپسی سوپراپمسی: فشار خون بالا که در دوران بارداری اتفاق می افتد می تواند منجر به پره اکلامپسی شود. با این حال ، اگر فشار خون بالا قبل از بارداری وجود داشته باشد و پره اکلامپسی در دوران بارداری اتفاق بیفتد ، تشخیص فشار خون مزمن با پره اکلامپسی فوقانی است.
پره اکلامپسی:

اگر فشار خون بالا پس از 20 هفته بارداری رخ دهد ، در حالی که هیچ تشخیصی از فشار خون بالا در گذشته داده نشده است و پروتئین در ادرار و یا اندام ها وجود دارد که شروع به کار نادرست می کند، پره اکلامپسی تشخیص داده می شود.

انواع فشار خون بارداری

چه عواملی باعث فشار خون بالا در دوران بارداری می شود؟

هر زنی می تواند در دوران بارداری خود دچار فشار خون شود، اما اگر:

شما قبلاً پره اکلامپسی داشته اید.
نزدیکان نزدیک به آن ها پره اکلامپسی داشته اند.
شما یک بیماری پزشکی مانند بیماری کلیه، دیابت یا فشار خون بالا دارید.
شما بیش از 40 سال دارید.
شما چاق هستید.
شما دوقلو یا بیشتر حمل می کنید.

عوامل خطر فشار خون بالا در بارداری

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری قرار دهد. دانستن زود هنگام این عوامل خطر می تواند به شما و متخصص کمک کند تا یک برنامه درمانی یا برنامه پیشگیری از فشار خون بالا در دوران بارداری تهیه کنید.

برخی از عوامل خطر فشار خون در بارداری عبارتند از:

اضافه وزن داشتن
سابقه خانوادگی فشار خون بالا
سن
سیگار کشیدن
رژیم غذایی با نمک بالا
دیابت یا بیماری کلیوی
سبک زندگی بی تحرک
این عوامل خطر شما را در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری قرار می دهد که می تواند منجر به عوارض بارداری شود.

چرا فشار خون بالا در دوران بارداری مشکل ساز است؟

فشار خون بالا در دوران بارداری خطرات مختلفی از جمله:

کاهش جریان خون به جفت: اگر جفت خون کافی دریافت نکند ، ممکن است کودک اکسیژن کمتری دریافت کند و مواد مغذی کمتری دریافت کند. این می تواند منجر به رشد آهسته (محدودیت رشد داخل رحمی) ، وزن کم هنگام تولد یا تولد زودرس شود. نارس بودن می تواند منجر به مشکلات تنفسی ، افزایش خطر عفونت و سایر عوارض برای کودک شود.
قطع جفت:. پره اکلامپسی خطر ابتلا به این بیماری را که در آن جفت قبل از زایمان از دیواره داخلی رحم شما جدا می شود ، افزایش می دهد. قطع شدگی شدید می تواند باعث خونریزی شدید شود ، که می تواند زندگی شما و کودک شما را تهدید کند.
محدودیت رشد داخل رحمی: فشار خون بالا ممکن است منجر به کاهش یا کاهش رشد کودک شما شود (محدودیت رشد داخل رحمی).
آسیب به اعضای دیگر بدن مادر: فشار خون بالا با کنترل ضعیف می تواند منجر به آسیب به مغز ، قلب ، ریه ها ، کلیه ها ، کبد و سایر اندام های اصلی شما شود. در موارد شدید ، می تواند زندگی را تهدید کند.
زایمان زودرس گاهی اوقات برای جلوگیری از عوارض بالقوه تهدید کننده زندگی در هنگام فشار خون بالا در دوران بارداری ، زایمان زودرس لازم است.
بیماری قلبی عروقی در آینده داشتن پره اکلامپسی ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی (قلبی عروقی) در آینده را افزایش دهد. اگر بیش از یک بار دچار پره اکلامپسی شده باشید یا به دلیل فشار خون بالا در بارداری ، زایمان زودرس داشته باشید ، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در آینده بیشتر است.

آیا فشار خون بالا می تواند روی جنین تأثیر بگذارد؟

فشار خون بالا در بارداری می تواند از جریان خون به جفت جلوگیری کند. از آن جا که کودک مواد مغذی یا اکسیژن کافی دریافت نمی کند، در معرض خطر کمبود وزن یا تولد زودرس قرار دارند.

به همین دلیل، بسیار مهم است که فشار خون بالا به موقع برداشته شود و درمان شود.

تأثیر فشار خون بالا بر مادر چیست؟

فشار خون بالا که تحت درمان قرار نگرفته است، خطر جدا شدن جفت، زایمان زودرس، دیابت بارداری یا تولد نوزاد مرده را افزایش می دهد.

زنانی که در بارداری فشار خون بالا را تجربه می کنند، در اواخر زندگی به احتمال زیاد با فشار خون بالا و بیماری های قلبی دچار مشکل می شوند.

چگونگی تشخیص فشار خون بالا در بارداری

نظارت بر فشار خون قسمت مهمی از مراقبت های دوران بارداری است. اگر فشار خون بالا دارید، بهترین متخصص زنان در شهر محل سکونت تان این دسته ها را برای اندازه گیری فشار خون در نظر می گیرد:

فشار خون بالا فشار خون بالا یک فشار سیستولیک است که از 120 تا 129 میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) و فشار دیاستولیک زیر 80 میلی متر جیوه است. فشار خون بالا به مرور زمان بدتر می شود مگر اینکه اقداماتی برای کنترل فشار خون انجام شود.
مرحله 1 فشار خون بالا. فشار خون مرحله 1 فشار سیستولیکی است که از 130 تا 139 میلی متر جیوه یا فشار دیاستولی از 80 تا 89 میلی متر جیوه است.
مرحله 2 فشار خون بالا. فشار خون شدیدتر، فشار خون مرحله 2 فشار سیستولیک 140 میلی متر جیوه یا بالا تر یا فشار دیاستولی 90 میلی متر جیوه یا بالاتر است.
فشار خون حاملگی بعد از 20 هفته بارداری، فشار خون بیش از 140/90 میلی متر جیوه ثبت شده در دو یا چند بار، حداقل چهار ساعت از هم جدا، بدون آسیب به اندام دیگر محسوب می شود.

درمان های فشار خون بالا

پزشک یا ماما به طور منظم فشار خون شما را بررسی می کنند. اگر فشار خون دارید، مهم است:

استعمال دخانیات را کنار بگذراید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید
انجام تمرینات ورزشی منظم

اطمینان حاصل کنید که وزن متعادلی دارید
اگر فشار خون بالا ناشی از بیماری پزشکی مانند بیماری کلیوی است، مهم است که با پزشک خود در مورد مصرف داروهایی که در دوران بارداری بی خطر هستند صحبت کنید.

پره اکلامپسی با دارو و کنترل دقیق هم شما و هم کودک قابل کنترل است. با این حال، می تواند خیلی سریع بدتر شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است لازم باشد به بیمارستان بروید یا کودک را زود به دنیا بیاورید.

فشار خون چگونه بر زایمان تأثیر می گذارد؟

اگر فشار خون دارید، هم شما و هم کودک در دوران بارداری تحت نظارت دقیق قرار می گیرید. در حین زایمان قلب کودک به طور مداوم کنترل می شود و ممکن است شما یک قطره قطره داخل وریدی داشته باشید تا مایعات و دارو به شما بدهد. اگر به نظر می رسد وضعیت شما در حین زایمان رو به وخامت است ، ممکن است به سزارین اضطراری نیاز داشته باشید.

اگر مبتلا به پره اکلامپسی هستید، به طور معمول توصیه می شود که کودک را در یک زایشگاه بزرگ که می تواند مراقبت های تخصصی از مادر و نوزاد را ارائه دهد، داشته باشید. ممکن است به این معنی باشد که کودک زود به دنیا می آید یا کوچک تر از حد انتظار است.

آیا بعد از زایمان فشار خون بالا می ماند؟

فشار خون بالا در بارداری معمولاً پس از تولد کودک از بین می رود. با این حال، ممکن است در طی چند روز اول پس از زایمان، عوارضی نیز وجود داشته باشد و شما باید چندین هفته تحت مراقبت دقیق باشید.

زنانی که به دلیل بیماری دیگری فشار خون بالا داشته اند (فشار خون مزمن) برای اطمینان از بازگشت فشار خون به سطح ایمن باید به پزشک مراجعه کنند.

نتیجه گیری

داشتن فشار خون بالا در بارداری لزوما به این معنی نیست که در بارداری های آینده دچار فشار خون بالا خواهید شد. با این حال ، خطر شما افزایش می یابد، به خصوص اگر شما یک بیماری پزشکی مانند: فشار خون بالا، بیماری کلیوی، دیابت یا لوپوس داشته باشید.

دکتر کلارا منظمی

جراح و متخصص زنان ، زایمان، نازایی و زیبایی زنان
دکتر کلارا منظمی موفق به گذراندن دوره مقدماتی و تکمیلی لاپاراسکوپی شده اند و در دوران خدمت خود تاکنون بیش از شش هزار جراحی انجام داده اند که شامل انواع جراحی های زنان از جمله هیسترکتومی، برداشتن توده های شکم و تخمدان، بارداری های عارضه دار، زایمان سزارین و طبیعی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *