دکتر کلارا منظمی » عمل زیبایی زنان » عمل‌های زیبایی واژن پس از زایمان
۵ دقیقه
عمل‌های زیبایی واژن پس از زایمان

عمل‌های زیبایی واژن پس از زایمان

آنچه می خوانید...

بر کسی پوشیده نیست که بارداری و زایمان باعث تغییرات شگرف در بدن زن می شود. از نوسانات هورمونی شدیدی که بر احساس پوست واژن و روانکاری تاثیر می گذارد تا کشش عضلات و بافت همبند، ممکن است احساس کنید که هرگز پس از زایمان سلامت واژن خود را به دست نخواهید آورد. احساس شلی واژن، خشکی، ناراحتی در حین مقاربت و حتی بی اختیاری پس از بارداری و زایمان معمول است. و حتی زنانی که با زایمان از طریق سزارین از کشش واژن خودداری کرده اند، برخی از این تغییرات نامطلوب واژن را به دلیل تغییرات هورمونی بارداری و فرآیندهای طبیعی پیری تجربه می کنند. خوشبختانه راه حلی های زیادی وجود دارد که می تواند سلامت واژن شما را پس از زایمان بازگرداند. امروز می خواهیم در مورد عمل‌های زیبایی واژن پس از زایمان با شما صحبت کنیم.

عمل زیبایی واژن بعد از زایمان

زایمان چگونه بر واژن شما تأثیر می گذارد؟

پس از زایمان تغییراتی در کل بدن ایجاد می‌شود، این تغییرات در ناحیه واژن بدین صورت بروز می‌نماید:

  • درد پرینه
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • خونریزی
  • خشکی واژن
  • سستی واژن و از بین رفتن استحکام آن
  • تغییرات ظاهری در ناحیه خارجی آلت تناسلی
  • بی‌اختیاری ادرار

با توجه به تحقیقات انجام شده بسیاری از خانم‌ها با تجربه‌ی این تغییرات دچار افسردگی شده و گاهی اوقات زندگی جنسی آن ها دستخوش تخییرات منفی قرار می‌گیرد.

درمان تغییرات واژن پس از زایمان

  1. در چند هفته‌ی اول پس از زایمان، تورم و شلی واژن یک شکایت طبیعی می‌باشد، پس از چند هفته این موارد به تدریج برطرف شده و بافت واژن استحکام خود را به دست می‌آورد، انجام تمرینات کگل می‌تواند به تقویت عضلات واژن کمک کرده و مانع از بی‌اختیاری ادرار شود.
  2. خشکی واژن به ویژه در دوران شیردهی بسیار طبیعی می‌باشد و عامل آن کاهش استروژن به دلیل شیردهی می‌باشد. این مورد می‌تواند در رابطه جنسی اختلال ایجاد نماید در این زمان راهکارهایی مانند مصرف مکمل استروژن، هیدراته نگه داشتن بدن، عدم دوش واژینال، استفاده از مرطوب کننده‌های واژن و استفاده از روان کننده‌ها پیش از رابطه جنسی می‌تواند این مشکل را تا پایان زمان شیردهی کاهش دهد.
  3. عمل‌های زیبایی واژن پس از زایمان

عمل‌های زیبایی واژن پس از زایمان

در صورتی که در هنگام رابطه جنسی مشکل دارید و مانند گذشته نمی‌توانید لذت این رابطه را تجربه نمائید، یا اینکه از تغییرات ظاهر واژن و لابیای ناراحت هستید و از خشکی واژن رنج می‌برید انجام جراحی‌های زیر به شما پیشنهاد می‌شود:

واژینوپلاستی

این جراحی یک جراحی سرپایی محسوب می‌شود و در مطب یا کلینیک تحت بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی قابل انجام است. زمان انجام جراحی 1 ساعت می‌باشد و بیماری چند ساعت پس از به هوش آمدن می‌تواند به منزل بازگردد. در طی این جراحی عضلات پشت واژن محکم و کوتاه می‌شود و هرگونه بافت اضافی در این ناحیه برداشته شده و در نتیجه کانال واژن استحکام بیشتری پیدا می‌نماید.

بخیه‌هایی که در جراحی واژینوپلاستی استفاده می‌شود همگی قابل جذب بوده و هیچ گونه جای زخم و اسکاری در خارج واژن مشاهده نمی‌شود اما تاثیرات آن در بهبود عملکرد وازن طی چند روز نمایان می‌شود.

لابیاپلاستی

لابیاپلاستی یکی دیگر از روش‌های جوانسازی و زیبایی واژن می‌باشد که در جهت تغییر اندازه و شکل لابیا مینور انجام می‌شود. در حین زایمان، لابیا ممکن است دچار پارگی و یا کشش شود، این آسیب منجر به ناراحتی در هنگام انجام برخی فعالیت ها مانند ورزش و رابطه جنسی می‌شود و می‌تواند پوشیدن بعضی لباس‌های تنگ را برای شما دشوار نماید.

02:45
truncate dir-rtl

عمل لابیاپلاستی | کلارا منظمی

طی لابیاپلاستی پوست و بافت‌های اضافی در ناحیه لابیای مینور طی برش‌های برداشته می‌شوند.این جراحی نیز مانند واژینوپلاستی یک جراحی سرپایی بوده و در مطب قابل انجام است، ممکن است تحت بیهوشی و یا با بی‌حسی موضعی انجام شود.

از دیگر عمل های واژن که جهت ترمیم و بازسازی این ناحیه می تواند بعد از زایمان انجام داد، جراحی پرینورافی و کولپورافی می باشد.

مزایای جراحی‌های زیبایی واژن پس از زایمان

  • افزایش استحکام و سفتی ناحیه واژن
  • افزایش لذت در هنگام رابطه جنسی
  • به دست آوردن اعتماد به نفس جنسی و رضایت از اندام زنانه
  • کاهش بی اختیاری ادرار و بازسازی عضلات کف لگن
  • بهبود زیبایی خارجی ناحیه تناسلی

خطرات و عوارض جراحی‌های زیبایی واژن پس از زایمان

هر جراحی می‌تواند خطرات و عوارضی را به همراه داشته باشد، ایجاد تورم، کبودی و احساس درد پس از انجام این عمل ها طبیعی است و به مرور زمان برطرف می شود. ولی در صورت رعایت نکردن مراقبت های بعد از عمل یا انجام این جراحی ها پیش فرد غیر متخصص ممکن است این موارد را طی جراحی واژینوپلاستی و لابیاپلاستی تجربه کنید:

  • عفونت
  • بی‌حسی
  • باقی ماندن محل زخم و اسکار
  • خونریزی
  • عدم تقارن و بهبود ظاهری در ناحیه تناسلی

زمان مناسب جهت جراحی‌های زیبایی واژن پس از زایمان

توصیه می‌شود پس از زایمان حداقل به مدت 6 ماه صبر نمائید، در طی این 6 ماه بدن در حال بهبودی اثرات ناشی از زایمان می‌باشد و ممکن است مقداری از مشکلات شما کاهش یابد، در صورتی که پس از این مدت همچنان دچار مشکلات ذکر شده بودید می‌توانید جهت جراحی‌های دلخواه اقدام نمائید.

تاثیر زایمان سزارین بر واژن

یکی از تصوراتی که اغلب خانم‌ها دارند این است که زایمان سزارین مانع از شل شدن و کاهش استحکام بافت واژن می‌شود، برخلاف تصور عموم در اکثر بارداری‌ها فشاری که جنین به واژن وارد می‌نماید می‌تواند موجب شل شدن واژن شود، همچنین تغییرات هورمونی طی 9 ماه بارداری بر توان عضلات واژن تاثیر منفی دارد، در اواخر بارداری رباط‌های لگن به دلیل اثرات منفی پروژسترون شل شده و منجر به افتادگی واژن می‌شود. بنابراین هرچند که زایمان به روش طبیعی منجر به تغییرات بیشتری در ناحیه واژن و آلت تناسلی می‌شود اما باید آگاه باشید که حتی پس از زایمان سزارین هم تغییرات منفی را ممکن است تجربه نمائید.

کلام آخر

با توجه به نکاتی که در این مقاله بیان کردیم در صورتی که دچار هرگونه مشکلی پس از زایمان هستید می‌توانید به یک جراح زیبایی زنان باتجربه مراجعه نمائید و یکی از روش‌های جراحی که متناسب با وضعیت شما می‌باشد را انتخاب نمائید. توصیه می‌شود جراحی‌های زیبایی واژینال را هنگامی انجام دهید که دیگر قصد بارداری ندارید.

دکتر کلارا منظمی

جراح و متخصص زنان ، زایمان، نازایی و زیبایی زنان
دکتر کلارا منظمی موفق به گذراندن دوره مقدماتی و تکمیلی لاپاراسکوپی شده اند و در دوران خدمت خود تاکنون بیش از شش هزار جراحی انجام داده اند که شامل انواع جراحی های زنان از جمله هیسترکتومی، برداشتن توده های شکم و تخمدان، بارداری های عارضه دار، زایمان سزارین و طبیعی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *